Projecte Interdisciplinari

ETAPA: Educació Primària
CURS: Tercer

ÀREA: Llengua catalana i Coneixement del Medi
OBJECTIUS: Analitzar una situació injusta i prendre una actitud de respecte, compromís i responsabilitat individual i col•lectiva per solucionar-la.
– Mitjançant la recerca, la investigació i l’observació, conèixer les característiques del món animal, fomentar-ne el respecte i saber com s’ha de classificar.
– Treballar l’expressió oral i escrita i la participació activa en interaccions amb el grup, amb la pronunciació i entonació adequades a cada situació comunicativa i mostrant una actitud respectuosa i de col•laboració.
– Respectar les diferències i integrar-les com a riquesa per la vida en comunitat.
TEMPORITZACIÓ: 20 sessions (1 h / sessió)
Aquest projecte interdisciplinari té com a objectiu que l’alumnat faci dels continguts de Llengua catalana i Coneixement del medi –que en són els eixos troncals–, una eina d’aprenentatge, de comunicació i d’expressió dels sentiments, dubtes, curiositats, sensacions... i de reflexió.
Justificació del Projecte
El projecte començarà explicant l’inici d’un conte i presentant-ne els protagonistes, i plantejarà una situació injusta, el col•leccionisme d’éssers vius, d’animals estranys, que fa un mag anomenat Malagaita.

La responsabilitat, el compromís individual per part dels alumnes per aconseguir una fita, i el rescat de tots els animals i dels protagonistes de la nostra història, farà que el grup classe tingui un objectiu comú. Cada alumne apadrinarà a un animal estrany i procurarà conèixer-lo: com és, com s’alimenta, a quin grup pertany... i les seves peculiaritats, i amb il•lusió, esforç personal, treball cooperatiu i l’ajut del grup classe ha d’aconseguir el seu alliberament.

Per salvar els seus amics els alumnes de tercer realitzaran 10 activitats, cada activitat és presentada com una prova que exposa el mag Malagaita, i per cada prova superada l’alumnat aconseguirà un punt, que ajudarà a omplir un carnet que els identificarà com SAE (Salvadors d’Animals Estranys); aquest carnet és el que permetrà desfer l’encantament. El plantejament d’un joc de proves és per motivar els alumnes i per fer que s’adonin que jugant també s’aprèn.

Aquest projecte té també la intenció de treballar valors solidaris, de respecte, de compromís i responsabilitat, així com la cura dels animals i la defensa del dret a la vida tot transformant al final del projecte el nostre mag en un militant convençut del proteccionisme dels animals i un especialista en espècies protegides, i així canviar el seu nom pel de Mag Bonagaita.

L’alumnat treballarà diferents tipologies textuals, l’expressió i la comprensió oral i escrita, i la lectura. Investigaran sobre el món dels animals estranys –utilitzant el treball cooperatiu i l’ús de les TIC–, cosa que els farà augmentar els seus coneixements i els permetrà descubrir la riquesa de l’estudi, l’observació i el treball en grup.

Descobriran que entre tots es poden fer grans coses en un ambient de respecte.

Partint d’una situació problemàtica, on tot el grup és responsable de la seva resolució, es treballen les competències bàsiques: la lingüística; l’artística i cultural; el tractament d’informació; la matemàtica; la d’aprendre a aprendre; la d’autonomia i iniciativa personal; la de coneixement i interacció amb el món físic, i la social i ciutadana.

Per aquesta raó l’alumnat de tercer d’Educació Primària treballarà escoltant, reflexionant, dialogant, demanant informació fora de l’escola, classificant-la i sintetitzant-la i elaborant treballs individuals i en grups i col•lectius.